Ondanks de sluiting van de horeca en allerhande andere zaken, dalen de corona-cijfers niet meer, en dat is slecht nieuws voor iedereen. De stad richt zich nu met een sensibiliseringscampagne tot de inwoners van Sint-Pieters, die over de jaren heen verschillende onhygiƫnische sociale conventies hebben geadopteerd.

"In Brugge zien we opnieuw een lichte stijging van het aantal corona-besmettingen", aldus schepen van Achtergestelde Wijken Mathijs Goderis (sp.a/Vooruit), "en volgens onze track&trace software zijn die quasi allemaal afkomstig uit Sint-Pieters." Na wat onderzoek bij de plaatselijke heemkring, blijkt dat deze besmettingen volledig te wijten zijn aan een aantal rare gewoonten van de Sint-Pieternaar.

Schepen Mathijs Goderis doet nu dus een oproep via kinderachtige affiches om deze gebruiken te 'pauzeren' om zo het virus te af te remmen, maar dat zal niet makkelijk zijn. "Vele van deze gebruiken gaan al eeuwenlang mee", vertelt historicus Jan Dumolyn, terwijl hij onze kaak likt. "Klopt, ik ben ook van Sint-Pieters."

Maar wat zijn die vreemde gewoonten nu?

De vreemde gewoonten op Sint-Pieters

  • Als je iemand op straat tegenkomt, dan lik je die in het gezicht. Als je dat niet doet dan komt het onbeleefd over. Dit is een gebruik dat dateert van 1345, toen men - verkeerdelijk - dacht dat men de Pest kon proeven bij andere mensen en dat de pest naar cola smaakte. De pest maakte toen gigantisch veel slachtoffers in het dorp.
  • Bezoek je iemand, zorg dan dat je geslachtsdelen 'gezout' zijn. Dit wil zeggen, bedek ze onder een dikke laag keukenzout. Dit gebruik is ontstaan in 1632 nadat verschillende dronken Sint-Pieternaren tijdens een bezoek aan de stad Sluis werden verteld dat ze moesten 'opzouten'.
  • Tijdens begrafenissen - en tijdens de koffietafel in het bijzonder - wordt er vooral varkensvlees geserveerd. Dit vlees komt van een wild zwijn die de weduwe eerst met de blote hand moet neerworstelen en kelen. Lukt dit niet, dan moeten de kleinkinderen het proberen.